Din browser er af ældre dato, der kan derfor forekomme fejl på siden.
Tilsynet godkender budget for 2024
Administration
d.: 13-12-2023
Administration d.: 13-12-2023
Afgørelse
Tilsynet med almene boliger har truffet afgørelse i sagen om budgettvist
vedrørende budget 2024 i afdeling 306, Al2bolig og skal hermed godkende
budgettet jf. bekendtgørelse af lov om almene boliger mv. nr. 1877 af 27.
september 2021 (almenboligloven) § 42.
Sagens fakta
Budgetforslag 2024 blev ikke vedtaget på afdelingsmødet den 9. september
2023.
Af de fremmødte beboere stemte 8 blank, 6 for og 6 imod.
Budgetforslag 2024 er ændret med 250.000 kr. i forhold til budget 2023,
hvilket indebærer en lejestigning på 5,25%.
Budgetforslag 2024 er efterfølgende forelagt organisationsbestyrelsen, der
har fastholdt budgetforslaget og bedt om, at budgettet sendes til tilsynet med
henblik på at opnå endelig godkendelse heraf.
Tilsynet har modtaget boligforeningens referat af afdelingsmødet, budget
2024 og vedligeholdelsesplan i summarisk form.
Det fremgår af referatet af afdelingsmødet, at det af et
afdelingsbestyrelsesmedlem blev påpeget, at ikke var kvalitet i den ydelse
der blev leveret i pasningen af de grønne områder.
Tilsynet har i mail af 7. november 2023 modtaget afdelingsbestyrelsens
kommentarer til baggrunden for afstemningsresultatet. Der fremføres 3
forhold:
- Lejerne er påført ekstra udgifter som følge af driftspersonalets
manglende agtpågivenhed ved oversvømmelse af kældergange og
rum - Utilfredshed med pasningen af de grønne områder. Udgiften på
konto 114 angiveligt steget 60.000 kr. på et par år. - Utilfredshed med at administrationsbidraget er steget med 50.000 kr.
på kort tid, hvilket anføres at have indflydelse på afdelingens
økonomi.
Begrundelse
Det fremgår af almenboliglovens § 45, stk. 1, at den samlede leje for en
afdelings boliger og lokaler fastsættes efter reglerne i kapitel 3 i lov om leje
af almene boliger således, at den til enhver tid giver afdelingen mulighed for
af sine indtægter at afholde de udgifter, der er forbundet med driften,
herunder til foreskrevne bidrag og henlæggelser.
Det vil sige, at der skal være balanceleje i en afdeling således, at afdelingen
har indtægter, der svarer til de udgifter, der er i afdelingen og at budgettet
således går i nul.
Af det fremsendte budget for 2024 fremgår det, at indtægter og udgifter
balancerer og at budgettet går i nul. Der er således ikke rejst tvivl om
hvorvidt udgifterne er korrekt opgjort.
Tilsynet har følgende kommentarer til afdelingsbestyrelsens 3
bemærkninger:
- Foreligger der et ansvarsgrundlag hvorved visse lejere har lidt et tab
pga. lemfældig adfærd bør dette håndteres. Det vurderes imidlertid
ikke at have betydning for det kommende års budget. - I forhold til 2022 stiger udgiften på konto 114 i 2024 ganske rigtigt
med 60.000 kr. til 600.000 kr. Til gengæld var udgiften i 2021,
602.000 kr. Stigningen har derfor ikke været højere end inflationen.
Organisationsbestyrelsen skal jf. §14 b, stk. 2 i almenboligloven
sikre et forsvarligt niveau for afdelingens drift herunder konto 114.
Når et forsvarligt ”minimumsniveau” foreligger har afdelingsmødet
indflydelse på serviceniveauet og dermed omkostningsniveauet på
konto 114. Bør drøftes årligt mellem afdelingsbestyrelse og
administration (på budgetmøder) - Afdelingens administrationsbidrag har været stigende men ikke
væsentligt mere end inflationen. Organisationsbestyrelsen har
ansvaret for en effektiv drift og budgettet for det kommende år.
Administrationsbidraget er ens pr. lejemålsenhed for samtlige
afdelinger i organisationen. De årlige dialogmøder mellem kommune
og boligorganisation har fokus på bl.a. effektiv drift men tilsynet har
ikke kompetence til at underkende beløbets størrelse. Bør drøftes i
organisationens demokratiske organer.
Afgørelsen kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.