Din browser er af ældre dato, der kan derfor forekomme fejl på siden.

Råderet

Du har som lejer ret til at forbedre eller forandre din bolig. Det kaldes for råderet. 

Råderetten er et tilbud til dig, som du kan benytte dig af, når du bor i en almen bolig. Ved fraflytning godtgøres du økonomisk for de afholdte udgifter.

Det er en forudsætning for godtgørelsen, at arbejdet er udført håndværksmæssigt korrekt. Lovgivningen fastsætter samtidig et loft for det beløb, som du kan få godtgørelse for. Beløbet reguleres årligt. 

Råderetten uden for boligen fastsættes ved afstemning på et ordinært afdelingsmøde.

Godtgørelse

Har du udført forbedringer under råderetten, har du ret til økonomisk godtgørelse. Godtgørelsen udbetales ved fraflytning, og afhænger af, om du flytter, inden forbedringerne er afskrevet. 

Læs mere om godtgørelse

julie-molliver-Z3vFp7szCAY-unsplash - Kopi.jpg
Læs mere: Om råderet

Råderet for afdeling 138 - Ved Åen/Engdraget

 

Som det fremgår af ovenstående skal råderetsbestemmelserne opfattes, som det minimum loven giver adgang til. Der vil være mulighed for at udvide råderetten i afdelingen efter forslag fra beboere eller afdelingsbestyrelsen.

Afdelingsmøde kan yderligere beslutte forbedringsarbejder, der ikke medfører retableringspligt ved fraflytning. Disse arbejder medfører ikke ret til godtgørelse.

 

Ændringer der kræver tilladelse fra AL2bolig

 

Køkken


• Opsætning af farvede fliser i køkken (der skal indkøbes 25 stk. ekstra fliser, som skal forefindes i lejligheden ved eventuel fraflytning).
• Udskiftning af bordplade (samme kvalitet som eksisterende).
• Isætning af foldedør. Retablering skal foretages ved fraflytning, og beboeren opbevarer selv den oprindelige dør.
• Maling af døre i neutral farve.

 

Toilet og bad


• Udskiftning fra hvide til farvede fliser i samme højde som eksisterende (der skal indkøbes 25 stk. ekstra fliser)

 

Stue og værelser


• Opsætning af trælofter i henhold til bygningsreglementet.
• Opsætning af faste skabe, som eksisterende.
• Udskiftning af vinduesplader til hvid laminat eller stenplade (marmor).

 

Udvendig


• Opstilling af udestuer. Type skal godkendes. Byggetilladelse skal indhentes.
• Opstilling af drivhus på max. 5 m2.
• Redskabsskure. Byggetilladelse skal indhentes.

 

Markiser/læsejl – Jernaldervej:


Markiser/læsejl er tilladt på første sal, såfremt de er hvide/blå og monteret af fagfolk. Bedst er det først at henvende sig til afdelingsbestyrelsen. Alt skal være opsat, så det på ingen måde skæmmer bebyggelsen.

 

Markiser Ved Åen:


1. Du sender en skriftlig ansøgning til AL2bolig.
2. Opsætningen må ikke påbegyndes før du har modtaget en skriftlig godkendelse.
3. Enhver udgift til opsætning, vedligeholdelse og nedtagning påhviler dig som lejer.
4. Makisen skal opsættes på husets haveside.
5. Såfremt markisen ikke vedligeholdes skal den nedtages og nødvendig udbedringer af murværk skal foretages. Ved fraflytning skal markisen nedtages og reparation af murværk m.v. skal udføres.
6. En ny lejer kan, efter AL2bolig har modtaget en skriftlig overdragelseserklæring, overtage markisen på tilsvarende vilkår. Ved overtagelsen overtages samtlige forpligtelser i forbindelse med markisen.
7. Den valgte markise skal være i neutrale farver. Markisen skal være af den type der kan rulles sammen, enten manuelt med et håndsving eller via elektrisk betjening.
8. Opsætning skal udføres håndværksmæssigt korrekt og beskrivelse af fastgørelse, herunder evt. kabler, skal fremgå af ansøgningen om opsætning.
9. Såfremt markisen har elektrisk betjening skal installationen udføres af en autoriseret el-installatør. Der må ikke laves gennemføringer i døre og vinduer til kabelføring.
10. Endelig godkendelse/færdigmelding skal ske ved henvendelse til driftspersonalet. Driftspersonalet skal foretage en besigtigelse og godkendelse af det udførte arbejde.
11. Afdelingen er IKKE forsikret mod skader, der måtte opstå i forbindelse med stormskader en nedfaldende markise kan forårsage. Udbedring af skader opstået som følge af dette, vil derfor ALTID påhvile dig som lejer. Kontakt eventuelt dit eget forsikringsselskab og hør om din forsikring vil dække den form skader.

Om os

Vi er en almen boligorganisation med cirka 5.000 boliger i Aarhus- og Favrskov Kommune.

Med knap 100 dedikerede medarbejdere sikrer vi den daglige drift og administration – fra udlejning og renovering til reparationer, service og dialog med beboerne.

 

Vores administration ligger i Tilst, og vi har tre driftscentre i Tilst, Åbyhøj og Hinnerup, der hver især varetager den lokale drift af boligafdelingerne. 

 

Vi tager vores ansvar som almen boligorganisation alvorligt - både overfor vores beboere og samfundet omkring os. Det afspejler sig i vores nybyggeri, renoveringsprojekter og boligsociale indsatser. 

 

Kontakt os

Langkærvej 2f

8381 Tilst

87 45 91 91

info@AL2bolig.dk

driftslinjen@AL2bolig.dk

 

Telefon- og åbningstider

Whistleblowerordning

Tilgængelighedserklæring

Følg os

Facebook

Linkedin